Att skapa ett nätverk handlar ofta om att göra det för den nyttan som det gör, det är bra att ha kontakter och det är ännu bättre att ha kontakter där det kan behövas. En del i att skapa ett nätverk är att ha bra företag runt sig som förmedlar någon sorts tjänst som man har nytta av. Det kan också vara så att ett företag blir en del av sitt nätverk när ni utbyter tjänster eller att det är ett ensidigt köp. Det gäller då att hålla i den skapade kontakten och göra något med den, såsom att ha branschfester och bygga på relationen ytterligare.

Hur andra företag kan stå till tjänst

Den frågan möter man ofta, ”hur kan jag stå till tjänst?” i detta fall handlar det om att veta i förväg vad man är ute efter med kontakten och nätverket. Bland annat kan man tänka på att inte vara den som endast tar emot tjänster men inte ger något tillbaka, den formen av nätverk kan bli tröttsam för den andra parten och utbytet bör stå i fokus. Såhär definieras ett nätverk av en psykolog i SvD:

”Ett nätverk definieras som en grupp individer som har mer ­eller mindre täta förbindelser med varandra, således ingår vi inte bara i ett utan oftast flera nätverk: familj, släkt, grannar, ­arbetskolleger, intressegrupper och så vidare.”

Här handlar det definitivt om en intressegrupp och en form av kontakt som man kan sätta är en ekonomisk, det kan handla om allt från att få hjälp med bokföringen som att ha en förmedlare av dina fakturor vid behov. För det är så att om man gör ryggen fri för eventuellt trassel så rullar affärerna på mer smidigt, tack vare sitt nätverk.