Receptionen står för första intrycket

Många företag, speciellt stora, har en reception där besökare tas emot och kan vänta innan möten och liknande. Receptionen blir det första man ser av företaget och det är viktigt att receptionen ser bra ut och speglar företaget, för att besökare ska få ett gott första intryck.

Något annat som är oerhört viktigt att ha i receptionen är en bra receptionist som kan ta emot besökare, koppla samtal och göra andra administrativa uppgifter. I en artikel på Sydsvenskan kan man läsa om att tävlingen Euroskills där man tävlar om att bli Europas bästa receptionist snart går av stapeln. Om två år kommer samma tävling att hållas i Göteborg.

Inredningen viktig i receptionen

Man kanske inte behöver ha Europas bästa receptionist hos sig men receptionisten hjälper mycket till med att ge ett intryck av företaget. Det är även väldigt viktigt att receptionen är inredd på ett bra sätt. För att köpa möbler till receptionen kan man besöka https://www.offix.se/. Vill man verkligen få sina besökare att känna sig avslappnade i receptionen kan man göra som ett hotell i Reykjavik som installerat en ölkran i receptionen precis vid incheckningsdisken. Läs mer här.

Receptionisten ger första intrycket

Är man sugen på att jobba i receptionen på ett företag kan man börja med att plugga på handels- och administrationsprogrammet i gymnasiet, kan man läsa på Arbetsförmedlingen. Hade man inte bestämt sig innan gymnasiet för att man ville bli receptionist, finns en rad receptionistutbildningar hos fristående utbildningsanordnare och många bemanningsföretag anordnar internutbildningar för receptionisterna. Den som vill bli receptionist bör vara utåtriktad och ha lätt att prata med och ta kontakt med okända människor. Den bör även vara väldigt serviceinriktad och kunna ha många bollar i luften. Även i pressade situationer ska receptionisten ge ett gott intryck och ge bra service.