Marknadsföringstrenderna går i vågor, det som funkade igår och idag är kanske inte vad som fungerar imorgon, men en sak är i alla fall säker – sluta aldrig att marknadsföra dig själv och framförallt ditt varumärke.

Inom marknadsföring finns en hel del trender som kommer och försvinner, men vissa saker består och därför gäller det att klura ut vilka. Något som till exempel alltid funkar bra när man vill bygga upp igenkänning kring sitt varumärke är att associera det med något positivt – som exempelvis reklamgodis. Ett dela ut gott reklamgodis på till exempel en mässa gör att företagets namn kommer att likställas med den goda smaken från godiset, och därför är det bäst att välja något godis som faller de flesta i smaken. Att dela ut till exempel tråkiga torra kex som smakar kartong säker ut en signal om att ditt företag troligtvis är likadant, trist och tråkigt. Delar man istället ut godis i form av välsmakande karameller blir associationen tvärt om. Men kom ihåg att det inte bara är varumärkesgodis du ska satsa på när du vill marknadsföra ditt varumärke – de digitala kanalerna är det nämligen också viktigt att synas i.

Sociala medier google flicr

Synas i digitala kanaler

Något som blir allt viktigare om man vill nå ut till en större publik med sitt varumärke är att använda sig av de digitala kanalerna som finns att till gå. Och för just att skapa igenkänning till ditt varumärke finns en hel drös kanaler att synas i som också går att använda för att kommunicera med dina kunder. Dessa är de allra vanligaste:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Snapchat

Men vill då nå nittiotalisterna ska du inte gå digitalt enligt Dagens Media. Då ska du använda vanlig snigelpost i pappersform. Det visar nämligen en undersökning som de tagit del av som säger att unga inte vill ha reklam eller liknande i mobilen eller på Facebook utan i brevlådan – till skillnad från äldre generationer som gärna fäster lappar på dörren med texten ”Ingen reklam, Tack!”. men det betyder inte att du ska skippa de digitala kanalerna hel och hållet, det handlar nämligen om att använda sociala medierna som finns att tillgå på ett smart sätt – och hur du gör det kan du läsa mer om i Privata Affärer som listar allt du behöver tänka för att synas smart online. Och hos InternetWorld bör du, som nybörjare, också läsa på lite om vad alla olika begrepp inom digital marknadsföring betyder för det är just vad man listar här.