E-handeln växer sig allt starkare och fler och fler väljer att shoppa online, vilket leder till allt fler leveranser, men trots detta är det knapert för budbilsförarna – några få budfirmor har nämligen tagit monopol på majoriteten av marknaden och låter sina underleverantörer slita som attan för att få ekonomin att gå ihop.
Det är svårt att köra budbil idag, vilket säkerligen låter lite knasigt eftersom att handeln faktiskt blomstrar och allt fler beställer varor på nätet än handlar i butik. Men sanningen är att det bara är de stora budbilsjättarna som tjänar på den allt ökande handeln, och deras underleverantörer får kämpa på. För Svenska Dagbladet berättar budbildförare om hur de känner av hur åkeribranschen hamnat under stor press när det kommer till framförallt lönerna som ständigt sjunker för att konkurrera ut de stora jättarna på budbilsmarknaden – vilket resulterar i att åkarna får löner som blir allt svårare att leva på.
Fler bud, färre budfirmor
Vad man kan se på den allt mer pressande budbilsbranschen är hur fler och fler åkare väljer att lägga ut sina bilar till försäljning på nätet, tillsammans med sina körkontrat med olika bolag. De har helt enkelt inte råd att köra buden längre. Det är ohållbart, och därför vill de helt enkelt lämna budbilsbranschen. En budbilschaufför, som vill vara anonym, säger till tidningen hur han valt att lämna och säger att chaufförer just nu slutar på löpande band och de självständiga åkerierna som finns går omkull. Han säger också att det enbart beror på de stora firmorna och deras övertagande av marknaden, och har dessutom höjt sina procentsatser mot åkerierna. Hård konkurrens och prispressen blir bara värre och förarna, i alla fall han som pratar med tidningen, känner sig nedtryckta. Så hur framtiden ser ut för de mindre åkerierna återstår att se – men förhoppningsvis så ger den uppåtgående e-handeln en positiv verkan.