Den 14 september kommer reglerna angående kortbetalningar online att skärpas till, men vad innebär detta för e-handlare? Om man inte genomför förändringarna är chansen hög att konverteringar via mobilen kommer drabbas ganska så hårt menar experterna.
Som e-handlare finns en hel del saker att tänka på, i alla fall i uppstarten av sin butik. Då ska man först och främst välja en bra e-handelsplattform som är anpassad för att vara lika bra via en dator som via en mobiltelefon, alltså att den är dynamisk. Extra viktigt är det dock att den fungerar via mobilen för det är via denna som de flesta kunder faktiskt genomför sina köp. Men något som är på gång nu inom den snara framtiden är att kortbetalningarna som görs via nätet online kommer att skärpas i säkerhet för kunden – och det innebär att kunden slussas vidare till banken för att identifiera sig och inte stannar i din checkout. Så här förklarar breakit det hela:
”Du vet när du under ett nätköp plötsligt slussas vidare till din bank för att identifiera dig? Efter 14 september kommer det att hända betydligt oftare, eftersom ett EU-direktiv kräver att alla handlare använder tekniken – 3D Secure – på nästan samtliga transaktioner.” klicka här för att läsa hela artikeln.
Nya systemet kan förstöra konverteringen
Något som 3D Secure gör är den skickar vidare kunden till bankens sida för att legitimera sig och genomföra köpet direkt via dem, så det är inte du som kan räkna konverteringen utan banken kan. Därför har den här säkerhetsåtgärden kommit att få smeknamnet ”konverteringsdödaren” och alla som håller på med e-handel vet hur viktigt det är med konverteringar. Men om man vill följa det nya direktivet som görs gällande den 14 september nu i år så kanske man ska satsa på den nyaste och uppdaterade versionen av 3D Secure som tillåter kunden att stanna i din checkout och är mobilanpassad vilket gynnar dig. Gör du däremot inget alls kan det bli så illa att du inte kommer kunna te emot kortbetalningar överhuvudtaget och det vill du inte ska hända eftersom att risken då att kunden går till en konkurrent i stället ökar dramatiskt.