Svårt för företag i begravningsbranschen

Alla som jobbar inom begravningsbranschen vet att affärerna inte går så bra just nu. Dels dör få människor för tillfället och dels kommer fler och fler aktörer in på marknaden. Många aktörer försöker stå sig i konkurrensen genom att erbjuda enkel service på nätet.

922681-white-rose-flower-arrangement

Det går inte speciellt bra för aktörerna i begravningsbranschen och var sjätte aktiebolag i branschen gick med förlust förra året, skriver DN. Varför det går så pass dåligt är att färre och färre dör i Sverige varje år samtidigt som antalet begravningsbyråer blir fler. I branschen har man länge varit medvetna om att dödsantalet kommer att gå ner, men man har dock inte räknat med att så många nya aktörer vill ge sig in på marknaden. För att stå sig i konkurrensen är det nu många begravningsbyråer som satsar på sina hemsidor så att kunderna enklare ska kunna ta del av information och få reda på priser.

Smidigt att boka begravning online

Ett utav de företag som har utvecklat en ordentlig hemsida är Fonus. På http://www.fonus.se/vi-hjalper-dig-med/ordna-begravning kan man till exempel läsa allt man behöver veta om att ordna en begravning. De finns även på sociala medier så att anhöriga och vänner ska kunna ha en mer lättsam dialog med företaget och få mer info. Det som är så bra med att begravningsbyråerna har hemsidor, förutom att det är enkelt att få information, är att man i lugn och ro i sitt eget hem kan sitta och välja hur man vill utforma begravningen. Dessutom kan släktingar som bor på olika håll i Sverige planera begravningen tillsammans.

Måste ha prisinfo

Många begravningsbyråers hemsidor saknar dock fortfarande info om priserna på de olika delarna av begravningen. När Sydsvenskan skulle jämföra de olika byråernas priser med varandra på nätet, upptäckte de att det var svårare sagt än gjort. Konsumentvägledare säger dock att en seriös byrå bör ha tydliga priser och att prisinformationslagen kräver att den som marknadsför en produkt även ska informera om produktens pris.